Pagina de start a forumului Forumul Oastei Domnului

 

Autor Mesaj
<  "Cercetați Scripturile"  ~  Harul dumnezeiesc
micutiu_sorin
MesajTrimis Lun 26 Iul, 2010 12:07 am  Răspunde cu citat (quote)
de-a casei


Data înscrierii: 19/Iul/2006
Mesaje: 5386
Locație: Simeria

Harul este numai al Duhului Sfant, sau si al celorlalalte persoane dumnezeiesti?

Lucrarea aceasta numita har e comuna tuturor celor trei persoane dumnezeiesti, pornind ca orice lucrare din fiinta dumnezeiasca, care e a tuturor celor trei persoane. De aceea e numit si har al lui Dumnezeu, sau mai ales al lui Hristos, caci Hristos il trimite pe Duhul in noi. “Harul Domnului nostru Iisus Hristos… sa fie cu voi cu toti” (II Cor. 13,14). Sau: “Har voua si pace de la Dumnezeu Tatal si de la Domnul nostru Iisus Hristos” (Gal. 1,3). De aceea prin harul care vine in noi, toate cele trei persoane dumnezeiesti se salasluiesc in noi. Dar intrucat Duhul e Acela care leaga harul de noi, harul se numeste, cu deosebire, harul Duhului sau chiar Duh, pentru ca usor poate fi numit cel care lucreaza in locul lucrarii sale. Astfel, a avea cineva Duhul lui Hristos in sine (Rom. 8, 9) inseamna a avea harul Duhului Sfant.

Este un singur har, sau sunt mai multe?

Harul Mantuitor este unul singur si el se da tuturor. Dar, dupa trebuinta sau insusirea naturala a omului si dupa puterea lui de a primi, harul implineste, pe langa lucrarea de mantuire, – sau tocmai intrucat o implineste pe aceea, – si acea trebuinta a fiecaruia si sporeste insusirea pe care o are un om sau altul. Harul e o bogatie nesfarsita de lumina si de putere dumnezeiasca, din care primeste fiecare mant poate. Aceasta bogatie de raze ale aceluiasi izvor se numeste dar sau daruri ale Duhului sau Duhuri, caci Duhul lucreaza, iar efectele produse in om se numesc roade ale Duhului.

Care sunt harismele, darurile si roadele Duhului?

Unele dintre daruri sunt cu totul deosebite si neobisnuite, dandu-se in cazuri cu totul rare. De aceea le numim azi cu un cuvant aparte: harisme, desi cu acest cuvant se numesc in limba greaca a Sfintelor Scripturi si darurile mai obisnuite. Astfel de harisme. ea aceea a proorociei, a vindecarilor si altele, erau dese mai ales la inceputul Bisericii, caci prin ele Dumnezeu ajuta la raspandirea crestinismului. Cu deosebire, despre aceste harisme vorbeste Sf. Apostol Pavel in 1 Corinteni, cap. 12.

Dintre darurile mai obisnuite, sunt pomenite mai ales sapte, dupa Isaia 11, 2: duhul intelepciunii, duhul intelegerii, duhul sfatului, duhul puterii, duhul cunostintei, duhul temerii de Dumnezeu si duhul bunei credinte. Iar ca “roade ale Duhului” pomeneste Sf. Apostol Pavel urmatoarele: “dragostea, bucuria, pacea, indelunga-rabdare, bunatatea, facerea de bine, credinta, blandetea, infranarea poftelor” (Gal, 5, 22).

Afara de acestea, mai sunt si alte daruri si roade ale Duhului Sfant?

Da. Darurile si roadele Sfantului Duh sunt asa de multe, ca nu se pot numara, pentru ca bogatia Duhului e nesfarsita, iar trebuintele oamenilor, insusirile lor naturale si masura in care pot primi pe Duhul Sfant se deosebesc de la ins la ins. De aceea, unul si acelasi Duh Sfant sau har are nesfarsite lucrari. «Eu sunt cuprins de spaima, zice Sf. Grigorie Teologul, cand ma gandesc la bogatia numirilor: Duhul lui Dumnezeu, Duhul lui Hristos. Duhul infierii. El ne reface in Botez si in inviere. El sufla unde vrea, El e izvorul luminii si al vietii. El face din mine o biserica. El ma indumnezeieste, El ma desavarseste. El premerge Botezul si El este cerut dupa Botez. Tot ce face Dumnezeu, El face. El Se impartaseste in limbi de foc si inmulteste darurile. El face predicatori, pastori, dascali»205 (Cuvantul 31, (Teolog. 5), 29, Migne, P.G” XXXVI, col. 159; vezi si Sf. Grigorie de Nazianz, Cele cinci cuvantari despre Dumnezeu, trad. din greceste de Pr. Gh. Tilea si Nicolae I. Barbu, Bucuresti, 1947, p. 85 si 86).

Iar Sf. Vasile zice: «El e total prezent in fiecare si peste tot. Impartasin-du-Se, El nu sufera impartire. Cand ne impartasim din El, El nu inceteaza a ramane intreg. Ca o raza de soare, care produce bucurie tuturor in asa fel incat fiecare crede ca el singur profita de ea, in vreme ce aceasta raza lumineaza pamantul si marea si strabate cerul, tot asa Duhul Se afla in fiecare din aceia care-L primesc, ca si cand nu S-ar impartasi decat aceluia singur, si cu toate acestea El revarsa peste toti harul intreg, de care se bucura toti si se impartasesc dupa masura si capacitatile lor, caci pentru posibilitatile Duhului nu e masura»206 (Cartea despre Duhul Sfant, IX, 22, Migne, P. G., XXXII, col. 108).

Ca darurile sunt nenumarate, dar toate sunt din acelasi har, o spune insa mai ales Sf. Apostol Pavel. El zice ca: “Darurile sunt de multe feluri”, dar toate “dupa harul care ne este dat noua” si insira o seama dintre ele, punand intai darul deosebit (harisma) al proorociei, apoi multe daruri din cele mai obisnuite, numite de el tot harisme: “Dar avem felurite daruri, dupa harul ce ni s-a dat. Daca avem proorocie, sa proorocim dupa masura credintei; daca avem slujba, sa staruim in slujba; daca unul invata, sa se sarguiasca in invatatura; daca indeamna, sa fie la indemnare; daca imparte altora, sa imparta cu fireasca nevinovatie; daca sta in frunte, sa fie cu tragere de inima; daca miluieste, sa miluiasca cu voie buna” (Rom. 12, 6-9). Iar despre roadele Duhului, tot Sf. Apostol Pavel spune: “Roada Duhului este intru orice bunatate, dreptate si adevar” (Efes. 5, 9).

_________________
A ierta inseamna a elibera un prizonier si a descoperi ca acel prizonier ai fost chiar tu
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
micutiu_sorin
MesajTrimis Lun 26 Iul, 2010 12:10 am  Răspunde cu citat (quote)
de-a casei


Data înscrierii: 19/Iul/2006
Mesaje: 5386
Locație: Simeria

Harul, energia dumnezeiască ce izvorăște din Dumnezeu cel ne-zidit, deci ne-zidită la rându-i, este mijlocul prin care ni se împărtășește ceea ce a pierdut Adam prin „întoarcerea spatelui” lui Dumnezeu. Dacă pierderea Harului a însemnat pentru Adam „goliciune” și izgonirea din rai și „moarte”, redobândirea Harului înseamnă apărare, mântuire, miluire și păzire de tot ce poate să ne îndepărteze din nou de Dumnezeu. Prin mijlocirea Harului se împlinește cu și în noi cuvântul de făgăduință lăsat de Domnul apostolilor la cuvântarea de despărțire zicând: „Eu voi ruga pre Tatăl, și alt Mângâietor va da vouă, ca să fie cu voi în veac, Duhul Adevărului... (...). Nu vă voi lăsa orfani; voi veni la voi.” (cf. Ev. Ioan, 14, 16-17; 18 ).

De altfel, mângâietor are în greacă și sensul de apărător – paracletos. Iar sfântul apostol Pavel ne strigă: „Prin HAR sunteți mântuiți” (Ef. 2, 8 ). Așadar oblăduirea Harului ne mântuiește. Desigur, nu la întâmplare arhanghelul Gavriil a numit-o pe cea prin care s-a întrupat Dumnezeu „cea plină de HAR” (Lc. 1, 28 ). Iar prin Cel ce s-a născut dintr-însa ne-au venit HARUL și ADEVĂRUL (cf. Ev. Ioan, 1, 17), pentru a împlini ceea ce legea lui Moise nu putuse să facă: mântuirea din păcat și din - consecința păcatului – moartea. Tot prin Har se face simțită și pogorârea milei lui Dumnezeu peste cei ce Îl cheamă, căci „Nimeni nu poate chema pre Iisus, Domn, decât numai în Duhul Sfânt (1 Co. 12, 3). Și tot prin lucrarea Harului se săvârșește și paza, căci „De nu Domnul ar păzi cetatea, în zadar ar priveghea cel ce o păzește” (Ps. 126, 1).

Mai trebuie să știm că Harul își face simțită prezența și lucrarea în noi prin bucurie, așa cum reiese și din cuvântul grecesc – haris – care are ca rădăcină pe hara, care înseamnă bucurie. Astfel prezența Harului se recunoaște prin starea pe care o împărtășește celui ce-L are. Aceasta ne poate lămuri care este principala cauză pentru care omul societății actuale este adesea în incapacitatea de a se bucura și este mereu nemulțumit. Cele două sunt legate. Și înțelepciunea populară a surprins aceasta într-un proverb: „Nemulțumitului îi ia Dumnezeu darul (Harul). Mai bine zis nemulțumitorului îi ia Dumnezeu Harul. Iar mulțumirea este prin excelență Euharistia – gr. evharisteia, adică recunoașterea Celui de la care vin toată darea cea bună și tot darul cel desăvârșit (cf. Epistola Sf. Ap. Iacov, 1, 17) și expresia acestui fapt (de unde recunoștință). Aceasta nu are doar ca rădăcină filologică Harul, ci este la rându-i o lucrare a Harului și totodată aducătoare de Har. A nu recunoaște pe Cel Căruia se cuvine TOATĂ slava, cinstea și închinăciunea și cărui mulțămită înălțăm, aduce cu sine orientarea slavei, cinstei, închinăciunii și a mulțămitei spre OM, spre SINE. Paradoxal, aceasta nu numai că nu-l mulțumește pe cel în cauză, ci îl și acoperă de o slavă care, mai devreme sau mai târziu, se dovedește a fi deșartă, ca una ce e de la oameni, și nu de la Dumnezeu. Iată așadar cum Harul ne descoperă „secretul” mulțumirii și al bucuriei: Mulțumind devenim mulțumiți și deci bucuroși.

† Siluan
Sursa: Foaia Sfântul Ioan Casian / Octombrie - Noiembrie 2006, pag. 15

_________________
A ierta inseamna a elibera un prizonier si a descoperi ca acel prizonier ai fost chiar tu
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
s.claudiu
MesajTrimis Mar 10 Aug, 2010 3:56 pm  Răspunde cu citat (quote)
De-a casei


Data înscrierii: 12/Noi/2009
Mesaje: 1084
Locație: Deva

Ce este harul?

Cuvântul har este un cuvânt foarte des folosit în credința noastră, mai ales în slujbele Bisericii. La Sfânta Liturghie auzim cuvintele: Apără, mântuiește, miluiește și ne păzește pe noi, Dumnezeule, cu harul Tău, sau binecuvântarea apostolică: Harul Domnului nostru Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toți, sau Binecuvântarea Domnului peste voi toți, cu al Său har și cu a Sa iubire de oameni, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor. Dar ce este harul?

Harul divin în învățătura Bisericii Ortodoxe
Dumnezeu nu ne-a lăsat singuri în această lume. El e prezent în Biserica Sa prin intermediul harului. Harul divin mântuitor este energia, puterea sau lucrarea dumnezeiască necreată care izvorăște din ființa celor trei Persoane ale Sfintei Treimi, fiind nedespărțită de Aceasta. Harul divin este prezent și lucrează în Biserică și este comunicat oamenilor prin Duhul Sfânt în scopul mântuirii și sfințirii lor. Duhul Sfânt este cel care înfăptuiește în Biserică lucrarea de sfințire a credincioșilor, prin intermediul harului. Harul este parte componentă a Bisericii pentru că Biserica este Trupul lui Hristos. Duhul nu poate lucra despărțit de Hristos. Astfel a avea cineva duhul lui Hristos în sine înseamnă a avea harul Duhului Sfânt.

Harul, harismele și darurile Duhului Sfânt
Harul e o bogăție nesfârșită de lumină și de putere dumnezeiască din care primește fiecare atât cât poate cuprinde înlăuntrul său. Harul divin este unic și unitar după ființa sa, însă în colaborare cu persoanele umane, care sunt diferite, atât lucrarea cât și efectele harului iau înfățișări și manifestări diferite și se numesc daruri ale Sfântului Duh. Proorocul Isaia numește 7 din aceste daruri: duhul înțelepciunii, duhul înțelegerii, duhul sfatului, duhul puterii, duhul cunoștinței, duhul bunei credințe și duhul temerii de Dumnezeu (Isaia 11, 2). Ca roade ale duhului, Sfântul Apostol Pavel numește următoarele: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine, credința, blândețea, înfrânarea poftelor. (Gal. 5, 22).
Harismele sunt daruri mai deosebite, daruri excepționale, cu totul speciale, ale Sfântului Duh. Iată unele dintre ele: darul facerii de minuni, darul proorociei, darul vindecării, darul străvederii sau înainte-vederii. Harismele se întâlnesc doar la persoane alese, pe care Dumnezeu le-a înzestrat cu acestea pentru viața lor sfântă.

Se poate mântuire fără har?
Mântuirea și sfințirea omului înseamnă unirea lui cu Dumnezeu prin har. Sau cum spune Sfântul Serafim de Sarov: Scopul vieții creștine este dobândirea Duhului Sfânt. Omul nu se poate mântui fără har, nu se poate mântui singur, nu poate să dobândească darurile Duhului Sfânt doar prin propriile forțe și osteneli. Întotdeauna harul este cel care pune începutul mântuirii în om și nu omul, prin stăruințele sale. Aceasta înseamnă că harul îi vine în dar.

Harul încalcă libertatea?
Omul a fost creat liber de Dumnezeu; dar această libertate, fiind rău folosită, s-a deteriorat, iar omul care trăiește în păcat nu mai este liber să aleagă binele, ci este dependent de plăcerea pe care i-o provoacă păcatul. Harul este cel care întărește libertatea, o scoate din subordonarea față de păcat. Această întărire nu înseamnă o silire a libertății. Libertatea omului nu este schimbată sau înlăturată, ci ea obține un prim ajutor pentru a deveni iarăși libertate autentică, cum a fost înainte de păcat.
În învățătura ortodoxă, între har și libertate este o foarte strânsă legătură. Harul nu poate fi primit dacă omul nu vrea în mod liber acest lucru. Harul este dorit de libertatea noastră, iar harul întărește această libertate. După ce a primit harul, pe măsură ce omul sporește în har, se întărește și în libertate. Astfel, viața omului renăscut în Hristos se datorează și harului, dar și libertății omului. Harul este cel ce întărește, dar noi trebuie să avem grijă de harul din noi în mod conștient și liber, pentru că atunci când păcătuim îl pierdem.. Nu fi nepăsător față de harul ce este în tine zice Sf. Apostol Pavel (I Tim. 4, 14)

Pr. Ovidiu Bostan
Sursa: Apostolat în Țara Făgărașului nr. 37 - februarie 2010

_________________
"Rămâi prieten cu Iisus", pentru că dacă vei fi prieten cu El, am șanse și eu la prietenia ta."
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
s.claudiu
MesajTrimis Joi 26 Aug, 2010 9:13 am  Răspunde cu citat (quote)
De-a casei


Data înscrierii: 12/Noi/2009
Mesaje: 1084
Locație: Deva

Ce spune Părintele Iosif

"Apuci pe căile Harului dumnezeiesc atunci când îți deschizi inima ta chemării Domnului și Mântuitorului Iisus Hristos Care zice: Iată, stau la ușă și bat... Dacă aude cineva glasul Meu și deschide ușa, voi intra la el și voi cina cu el și el cu Mine (Apoc. 3, 20).

Prin Harul lui Dumnezeu se face nașterea din nou în viața celui ce-L primește pe Domnul Iisus în inima lui. Prin harul ceresc primim orice dar al Duhului Sfânt: darul vorbirii, darul scrierii, darul cântării, darul rugăciunii, darul bineface-rii, darul răbdării – toate darurile vin prin Harul lui Dumne-zeu dat nouă în Iisus Hristos. Ferice de acela care știe să-I mulțumească Celui ce ne-a dat aceste daruri și le folosește spre slava Domnului Care ni le-a dat.

Cel care n-a primit Harul lui Dumnezeu înseamnă că n-a fost născut din nou, căci oricine este născut din nou prin Taina Pocăinței și s-a împărtășit din Domnul Iisus primește chiar în acel timp darul Harului ceresc prin care poate aduce roadele Duhului Sfânt, care sunt dovada credinței lui mântuitoare.

Harul lui Dumnezeu este urmarea Legământului Său cu noi în Jertfa Domnului Iisus de pe Golgota. Primirea acestui har este urmarea legământului nostru cu El. Cei care au pus acest legământ și și-l țin se împărtășesc de acest har, iar cei care n-au pus acest legământ ori care și l-au călcat – pierd harul sau îl fac nelucrător în viața lor..."

din "Dreptarul învățăturii sănatoase"

_________________
"Rămâi prieten cu Iisus", pentru că dacă vei fi prieten cu El, am șanse și eu la prietenia ta."
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
s.claudiu
MesajTrimis Lun 11 Iul, 2011 5:43 pm  Răspunde cu citat (quote)
De-a casei


Data înscrierii: 12/Noi/2009
Mesaje: 1084
Locație: Deva

Invatatura despre har si libertate in Pateric
Ierom. Irineu Ioan Popa

_________________
"Rămâi prieten cu Iisus", pentru că dacă vei fi prieten cu El, am șanse și eu la prietenia ta."
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Ora este GMT + 3 ore

Subiectul următor
Subiectul anterior
Pagina 1 din 1
Pagina de start a forumului Forumul Oastei Domnului  ~  "Cercetați Scripturile"

Crează un subiect nou   Răspunde la subiect

Mergi direct la:  

  Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum

  Utilizator:    Parola:      Autentifică-mă automat la fiecare vizită       



phpBB si NoseBleed