Pagina de start a forumului Forumul Oastei Domnului

 

Autor Mesaj
<  Familia creștină  ~  Nasii de cununie
catiusha
MesajTrimis Joi 19 Iul, 2007 10:38 am  Răspunde cu citat (quote)
de-a casei


Data înscrierii: 12/Iun/2005
Mesaje: 1682
Locație: timisoara

Cat de importanti sunt nasii de cununie?
Care sunt criteriile dupa care doi tineri ar trebui sa-si aleaga nasii?

_________________
Cand Iisus era pe CRUCE, tu erai in INIMA Lui...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Codul Yahoo Messenger
Florin OD
MesajTrimis Vin 20 Iul, 2007 11:33 am  Răspunde cu citat (quote)
De-a casei


Data înscrierii: 23/Apr/2007
Mesaje: 180
Locație: Baia Mare

SLAVIT SA FIE DOMNUL!
Toata lumea isi cauta nasi cat mai bine vazuti si cat mai importanti.
Eu zic ca nasi trebuie alesi dupa urmatoarele criterii(cel putin noi ostasi) :
-sa fie crediciosi (ostasi)
-pilda vietii lor sa fie buna
-saa fie cat mai apropiati cu fini(optional)
Iar importanta nasilor eu zic ca e foarte esentiala:nasi trebuie sa fie asemanea partintilor,sa sfatuiasca, sa felicite, sa mustre si sa indrume pe fini lor.

_________________
"Manca-v-ar Raiul"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
micutiu_sorin
MesajTrimis Vin 20 Iul, 2007 4:22 pm  Răspunde cu citat (quote)
de-a casei


Data înscrierii: 19/Iul/2006
Mesaje: 5380
Locație: Simeria

Rostul si datoria nasilor la cununie sunt aceleasi ca ale nasilor de la botez. Ei sunt martori si chezasi ai temeiniciei fagaduintelor facute de viitorii soti unul fata de altul si ai trainiciei legaturii pentru tot restul vietii.
De aceea pun mana pe cununii, atat atunci cand sunt puse pe capul mirilor, cat si atunci cand sunt luate. De regula ei sunt aceiasi de la botez, sau urmasii lor si trebuie sa fie ortodocsi si cu buna vietuire crestineasca, purtandu-se fata de miri ca niste parinti si invatatori ai acestora
In timpul slujbei, nasii tin in mana faclii aprinse, simbol al curatiei mirilor, al luminii darului de sus si al bucuriei nuntasilor
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Florin OD
MesajTrimis Vin 20 Iul, 2007 7:59 pm  Răspunde cu citat (quote)
De-a casei


Data înscrierii: 23/Apr/2007
Mesaje: 180
Locație: Baia Mare

SLAVIT SA FIE DOMNUL !
Facliile mai simbolizeaza ceva:vegherea asupra si indrumarea vietii finilor.

_________________
"Manca-v-ar Raiul"
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Acalinei Mihai
MesajTrimis Lun 23 Iul, 2007 11:19 pm  Răspunde cu citat (quote)
De-a casei


Data înscrierii: 01/Feb/2006
Mesaje: 184
Locație: baia mare

florin , iti cauti nasi ?
P.s.-nasii trebuie sa fie apropiati de fini , nu e optional ...asta daca nui pui de forma...sau din interes. Laughing

_________________
SsfD
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Adresa AIM Codul Yahoo Messenger
icabenta
MesajTrimis Dum 19 Aug, 2007 1:58 pm  Răspunde cu citat (quote)
De-a casei


Data înscrierii: 02/Apr/2006
Mesaje: 32
Locație: brasov

nasii de cununie trebuie sa fie persoane de la care pot invata ceva bun, exemple demne de urmat, consilieri la care sa pot apela cu incredere, persoane cu o legatura reala pe verticala cu Tata Dumnezeu.
Cred ca este important sa existe o doza de cunoastere intre nasi si miri, o legatura de suflet.Personal, nu-mi pot alege drept nasi persoane pe care le-am vazut o data in viata mea sau deloc.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Alina Lupu
MesajTrimis Joi 11 Oct, 2007 2:27 pm  Răspunde cu citat (quote)
De-a casei


Data înscrierii: 14/Sep/2005
Mesaje: 97
Locație: roma

Cum trebuie sa fie nasii?
Parte din sufletul nostru. Smile
Asa sunt nasii nostri pentru noi. Prieteni, frati, cateodata parinti, si cel mai important, noi ii consideram parte din sufletul nostru. Ne sunt prieteni de suflet, ptr ca altii mai potriviti nu stiu daca am fi gasit. Am invatat multe de la ei, si inca mai invatam.
Ma bucur ca putem sa ne deschidem sufletele unii fata de altii, putem sa plangem impreuna, sa ne rugam, sa ne bucuram......
Si as vrea sa va spun ca avem 4 nasi, si cu fiecare dintre ei avem relatii speciale, nu ai cum sa faci diferente ptr ca fiecare are rolul lui dat de Dumnezeu, si asa de binecuvantati ne simtim.Smile
Cand ne-am hotarat sa ne alegem nasii primul gand a fost ''prieten de suflet''.Chiar daca sotul meu nu-i cunostea indeajuns de bine, acum a inteles ca suntem cei mai binecuvantati cu asa nasi puternici, statornici, si luptatori pentru valorile spirituale si adevar.
Cand va alegeti nasii, sa nu o faceti dupa starea materiala sau dupa celebritate sau mai stiu ce alte lucruri trecatoare, ci cautati-va nasii dupa sufletul vostru, sa vi se potrivesca, sa va intelgeti, sa va puteti vorbi fara nici o rusine si teama tot ceea ce va framanta, nemultumeste sau altele. Dar cel mai important lucru este sa cautati sa fie intelepti si credinciosi, caci in viata de familie multe hopuri ve-ti intalni, si cele mai grele nu sunt cele materiale ci sunt cele de comunicare intre cei doi soti, probleme sufletesti in care nasii daca sunt intelepti va pot ajuta sa treceti peste ele. In cele 6 luni de casnicie ( e putin cei drept) am intampinat lucruri la care nu am stiut cum sa reactionez si ca sa nu gresesc mi-am intrebat nasicile, ca doar am doua Smile, si pot sa spun ca la amndoua am gasit raspuns bun si potrivit, si parca se vorbeau ca asa de frumos se potriveau amandoua in ganduri Smile
Ma bucur ca desi ne despart mii de km, reusim sa vorbim in fiecare zi, sau aproape :)si asta ne leaga si mai mult si legatura noastra creste pe zi ce trece... dragsotea noastra deasemeni creste si ne putem bucura impreuna de orice, caci sufleteste suntem aproape. Rolling Eyes

_________________
Nu pierde niciodata nadejdea implinirii unei dorinti curate pe care o infatisezi inaintea Domnului.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj Codul MSN Messenger
micutiu_sorin
MesajTrimis Dum 31 Mai, 2009 3:15 pm  Răspunde cu citat (quote)
de-a casei


Data înscrierii: 19/Iul/2006
Mesaje: 5380
Locație: Simeria

În Biserica Ortodoxă a Răsăritului se menține de foarte multă vreme instituția nășiei. Se pare că rădăcinile ei vin din practica iudaică a tăierii împrejur, când o persoană - firește, un bărbat - se punea chezaș pentru creșterea în iudaism a pruncului, astfel încât acesta să fie inițiat în cunoașterea doctrinei și moralei iudaice până la momentul proclamării lui solemne ca bar mițva sau „fiu al poruncii“ (în aramaică), la vârsta de 12 ani.

Practica s-a împământenit și în creștinism, cu prilejul botezării pruncilor, copiilor, ba chiar și a adulților. De la cei mai simpli credincioși și până la negustori, nobili, militari și chiar împărați, primirea în brațe a pruncului la Botez a constituit un mare eveniment pentru părinții copilului și pentru nași, nașul fiind sponsorul spiritual pe viață, uneori și material, al finului sau finei sale.

În epoca apostolilor, atunci când mulțimile se botezau după convertirea lor la creștinism, nu era nevoie de garant, de naș. Harul Duhului Sfânt lucra prin gura și prin mâinile Sfinților Apostoli sau prin ale diaconilor (ex. Filip în Samaria). Astfel, ca mărturie canonică post-apostolică, Didahia nu menționează nașii, dar cere ca atât cel ce se botează cât și cel ce efectuează Botezul, să postească trei zile în avans. Prevederea canonică din Didahie s-a păstrat. Apoi, în primele secole de creștinism, încetul cu încetul, s-a dezvoltat catehumenatul și grija de a se da garanție Bisericii pentru cel ce se boteza. De aici și nașii, în primul rând diaconii pentru bărbați și diaconițele pentru femei, care-l ajutau pe preot la Botez, precum și afundătorul. Despre acesta din urmă există, într-un vechi Molitfelnic, o referire interesantă din punct de vedere ritual: afundătorul stă în picioare în baptisteriu, ia copilul de la preot și îl afundă. Desigur, afundătorul nu era naș, în sensul de azi, dar avea grijă cum afunda copilul, astfel încât să-l dea viu și nevătămat înapoi, fie preotului de la care l-a luat, fie nașilor care îl primeau.

Limbajul bisericesc este atent cu ceea ce se întâmplă cu nașii la Botez. În limba română se utilizează cuvântul naș sau nașă, provenit din termenul slavon care înseamnă „al nostru“, „a noastră“.

Nașii sunt părinți spirituali, „părinți în Dumnezeu“.
Nașii de la Botez trebuie să fie ortodocși

Întrucât se creau grade de rudenie spirituală între nașii de botez, finii, mama copilului și celelalte rude ale lor, Sfinții Părinți au rânduit unele restricții canonice privind căsătoria dintre ei. Astfel, prevede clar Canonul 53 de la Sinodul V-VI Ecumenic: „Deoarece rudenia cea după suflet este mai mare decât legătura trupurilor, iar noi am aflat că în unele locuri unii primesc copii din sfântul și dătătorul de mântuire Botez, iar după aceea încheie însoțire de nuntă cu mamele văduve ale acelora, orânduim ca, de la prezentul «canon», nimeni să nu mai facă un lucru ca acesta. Iar de s-ar prinde vreunii făcând aceasta, după canonul de față, unii ca aceștia să părăsească mai întâi o atare însoțire nelegiuită, iar apoi să fie supuși epitimiei pentru cei desfrânați“.

„Pravila cea Mare“ sau „Îndreptarea legii“, tipărită prin cheltuiala voievodului Matei Basarab la Târgoviște, în anul 1652, a preluat ideea că rudenia religioasă este mai presus decât cea după trup și a oprit încuscririle incriminate aici. De altfel, în popor s-au menținut și s-au respectat prevederile din Canonul 53 de la Sinodul V-VI Ecumenic. Ele acționează și astăzi în Biserica Ortodoxă Română și în Bisericile Ortodoxe surori. Nașii de la Botez trebuie să fie ortodocși, fără îndoială. Nașul primește individual în brațe pruncul de parte bărbătească sau finul, iar nașa primește în brațe, tot individual, pruncul de parte femeiască sau fina. Nu are importanță dacă nașii de Botez sunt căsătoriți sau nu. Ei primesc pruncul, respectiv prunca, din mâinile părinților și îl (o) țin în brațe pe timpul ritualului de exorcizare, răspund în locul finului (respectiv, finei) la întrebările preotului oficiant, se leapădă de trei ori de satana, scuipă și suflă pe satana de trei ori în pridvorul bisericii, apoi declară că se unesc cu Hristos, recită sau citesc Crezul, adică Mărturisirea de credință, aduc pruncul sau prunca, personal, în pronaosul bisericii, unde se desfășoară Sfânta Taină a Botezului, primind în hrisma albă pruncul sau prunca, iar după Botez țin lumânarea nou aprinsă. Apoi trec prin ritualul Mirungerii, al spălării Mirului și al tunderii pruncului în semnul Sfintei Cruci. În fine, aduc în brațe, în naos, pentru Sf. Împărtășanie, pe cel nou botezat, chiar la sfintele uși ale altarului. După primirea Sf. Împărtășanii, pruncul băiat este luat în brațe de preot și închinat la cele patru colțuri ale sfintei mese și, în sfârșit, îl dă din nou nașului sau nașei, care vor duce pruncul la casa părinților și îi vor face prima băiță, atunci sau a doua zi, pentru „luarea Mirului“, astfel încât Sf. Mir să nu se întineze în vreun fel.

De aici înainte, nașii de Botez vor fi întotdeauna grijulii cu creșterea în duh ortodox a celui botezat de ei. Este posibil ca nașii de Botez să devină, ei sau vreunul dintre copiii lor, nași de cununie ai finului sau finei. Astfel, legătura de rudenie creștină se întărește mai mult.

Nu este îngăduit de sfintele canoane ca monahii, monahiile și ieromonahii sau arhiereii să țină în brațe, ca nași, la Botez, pruncii. Lor nu le este îngăduit să mai vadă goliciunea pruncilor, din moment ce s-au lepădat de lume. Cu atât mai mult în cazul celor care se botează mai târziu, din varii motive. Dacă s-au mai săvârșit botezuri la mănăstiri, faptul s-a datorat lipsei de biserică în satele învecinate mănăstirii, când biserica lăcașului monahal se dădea spre folosință, de către episcopul locului, sătenilor, până la clădirea lăcașurilor proprii.

Nășia de cununie este o veche instituție

În afară de primele forme de nășie de la Botez, au luat ființă și nășiile de nuntă, precum și așa-zisele „nășii de călugărie“. În Noul Testament, ni se relatează mai în detaliu despre un singur naș de nuntă, cel din Cana Galileii, nuntă la care a mers și Mântuitorul Iisus Hristos, împreună cu Maica Sa (Ioan 2, 1-10). Banchetul de nuntă era condus de un nun sau naș, după vechiul obicei clasic, grec, latin și oriental, ca masa bărbaților să fie prezidată de un om onorabil, de naș. Sf. Evanghelist Ioan ne relatează că, la un moment dat, în Cana, s-a sfârșit vinul și, desigur, era în pericol însăși petrecerea, veselia. S-a adus la cunoștință Maicii Domnului această întâmplare, iar Maica Domnului i-a adus la cunoștință Domnului Iisus Hristos faptul, întrucât era de față și El. La început se părea că Mântuitorul Hristos n-ar fi vrut să se amestece, dar apoi, slujitorii nunții (stolnicii), după sfatul Maicii Domnului, au făcut tot ce le-a zis El. Anume, ei au umplut până sus șase vase cu apă de câte două sau trei vedre. Mântuitorul a prefăcut minunat apa în vin și a poruncit să se ducă nunului. Bând din noul vin, nașul a chemat mirele și l-a lăudat, pentru „că a ținut vinul cel bun până acum“ (Ioan 2, 1-10).

Nășia de cununie este o veche instituție civilă umană, transformată treptat, în creștinism, într-o instituție specific religioasă. În imperiul bizantin, martori la încheierea unei căsătorii, în biserică, erau preoții catedralei. Ei semnau, ca martori, actul de căsătorie, act ce se păstra în arhiva catedralei. Nu era vorba deci doar de un martor, ci de doi sau mai mulți. Cu vremea, nașii de cununie au devenit perechi de credincioși ortodocși, ei înșiși căsătoriți și cununați religios, având o experiență de viață bogată, angajându-se solemn, în biserică, să-i îndrume pe calea vieții pe noii căsătoriți, să le fie exemplu de trăire creștinească, de cinste și de omenie. Se validau, atunci ca și astăzi, prin primirea copiilor lor, ca nași, la Botez.

Nășia de călugărie este cu totul aparte. Un monah îmbunătățit ia sub mantie, din pridvorul bisericii, pe cel ce urmează a fi făcut rasofor sau chiar călugăr definitiv și îl aduce în mijlocul bisericii spre a fi tuns. El rămâne îndrumătorul spiritual al noului monah, pe toată viața, veghind la propășirea în Hristos a „finului său de călugărie“.

pr. prof. univ. dr. Alexandru I. STAN
Sursa: Ziarul Lumina

_________________
A ierta inseamna a elibera un prizonier si a descoperi ca acel prizonier ai fost chiar tu
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Codul Yahoo Messenger
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Ora este GMT + 3 ore

Subiectul următor
Subiectul anterior
Pagina 1 din 1
Pagina de start a forumului Forumul Oastei Domnului  ~  Familia creștină

Crează un subiect nou   Răspunde la subiect

Mergi direct la:  

  Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum

  Utilizator:    Parola:      Autentifică-mă automat la fiecare vizită       



phpBB si NoseBleed